Terug
Hans tipt: Inspiratie van een contentspecialist
Artikelen
Hans de Gram

Waarom contentambassadeurs zo belangrijk zijn.

Contentmarketing is het domein van de marketeers – jouw domein dus. Maar om vier redenen is het slim om samen te werken met collega’s van andere afdelingen:

1. Ze zijn je contentambassadeurs
Content marketing betekent dat je organisatie zich moet omvormen van een verkoopgerichte organisatie naar een klantgerichte organisatie. Voor zo’n cultuurverandering heb je mensen in je organisatie nodig die content marketing omarmen, uitdragen en anderen overtuigen, ofwel: contentambassadeurs.

2. Ze zijn je klankbord
Je hebt je collega’s nodig bij het maken van je contentstrategie. Zij hebben contact met klanten waardoor zij je doelgroepen beter kennen dan wie ook – misschien wel beter dan jijzelf. Je collega’s kennen de uitdagingen van hun klanten en hun mediagebruik als geen ander. Dit maakt dat zij heel precies in kunnen schatten welke content-thema’s en onderwerpen relevant zijn, welke content-vormen het beste zullen aanslaan en via welke kanalen die het beste kunnen worden verspreid.

3. Ze zijn de experts
Ook voor contentcreatie kun je niet om je collega’s heen want zij zijn de experts; de eigenaren van informatie over de klant, markt, product of dienst. Soms produceren zij zelf content, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Maar meestal leveren ze de benodigde informatie aan een marcom’er of contentbureau zoals contactgegevens voor een klantcase, of geven ze een interview voor een blog of videoscript.

4. Ze zijn je uithangbord
Om content op het netvlies te krijgen van je doelgroepen kun je het beste gebruikmaken van de social media-netwerken van je collega’s. Klanten communiceren namelijk liever met mensen dan met ‘anonieme’ merken, blijkt uit onderzoek. Plaats een tweet of post dus niet in de social account van je ‘anonieme’ merk, maar laat collega’s de content plaatsen in hun eigen netwerken. Het liefst met een persoonlijke twist.

Kortom, om content marketing een succes te maken, heb je dus je hele organisatie nodig. Het ideale content-team bestaat uit een mix van marcom’ers, contentambassadeurs en eventueel een contentbureau. Hoe je contentambassadeurs vindt en ondersteunt, vertel ik in een volgend blog.

Wil je hulp of advies naar aanleiding van dit blog? Neem dan contact op met onze contentstrateeg Dick de Zwart.