Terug
Artikelen
Michel de Bruin via Marketingtribune.nl

Blog: merkcommunicatie voor de interne organisatie

Reclamebureaus zijn geen organisatie- of hrm-specialisten. Integendeel. Er zijn waarschijnlijk meer verschillen dan overeenkomsten te bedenken. Maar toch lopen de vakgebieden organisatie, hrm en communicatie in de praktijk steeds meer in elkaar over. Als bureau hebben we vaker dan ooit met ‘de interne organisatie’ te maken. En dat is niet zo vreemd. Want organisaties worden steeds transparanter. Het b2b merk anno nu wordt grotendeels gevoed en geladen door het gedrag van de eigen organisatie en eigen medewerkers. Passie, beleving en betrokkenheid worden steeds belangrijker. Maar op welke wijze krijg je dit als organisatie voor elkaar? Hoe zorg je dat iedereen dezelfde doelen najaagt? En welke bijdrage kan ‘social’ hier aan leveren? Een inspirerend voorbeeld uit de b2b praktijk.

Samen iets willen bereiken

Jezelf als organisatie verbeteren, nog efficiënter, nog klantgerichter… Die transformatie is bij veel bedrijven een continu proces. Dat vraagt nogal wat van medewerkers. Hoe voorkom je dat iedereen z’n eigen koers vaart? En hoe zorg je voor verbinding tussen en betrokkenheid van medewerkers? Zeker bij wat grotere organisaties kan dat een probleem zijn. Daarom een voorbeeld uit de praktijk. Bij een grote ict-organisatie wilden we 100% transparantie en betrokkenheid creëren, maar wegblijven bij plannen-uit-de-ivoren-toren. Iedere medewerker kreeg rond de Kerstdagen de uitnodiging om na te denken over inspirerende doelen voor het nieuwe jaar: zakelijk, privé en maatschappelijk. Het verzoek was om deze doelen op een nieuw, hiervoor ontwikkeld ‘social’ platform in te voeren. Compleet met voor iedereen zichtbare deadlines. Het resultaat was overweldigend. Honderden ingevoerde doelen en een volledig inzicht in alle (individuele) ambities. Inclusief die van het bedrijf zelf.

Admix_social_platform[1]

Het merk op ‘social wijze’ lading geven

Met gezamenlijk doelen stellen ben je er niet. Zo’n initiatief sterft snel in schoonheid. Cruciaal is dat zo’n manier van denken en handelen een tweede natuur wordt. Daarom is bij de ontwikkeling van het platform goed gekeken naar de succesfactoren van social media en nagedacht over de gewenste interactie tussen medewerkers onderling en tussen het bedrijf en de medewerkers. Belangrijk uitgangspunt was dat de betrokkenheid niet beperkt bleef tot het delen, liken en plaatsen van reacties. Van medewerkers worden ook initiatieven en inspanningen gevraagd die bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelen. Daarmee kunnen medewerkers punten verdienen, op een speelse maar niet vrijblijvende manier. Want het behalen van een bepaalde score is een must en de persoonlijke bijdrage wordt jaarlijks meegenomen in de gesprekken met HRM. Zo geef je letterlijk en figuurlijk lading aan je organisatiemerk.

Elkaar stimuleren en motiveren

Wanneer je betrokkenheid wilt creëren moet zo’n initiatief vooral ook leuk zijn. Om die reden bedachten we samen met de opdrachtgever allerlei prikkels die stimuleren, motiveren en passen binnen de bedrijfscultuur. Op het platform heeft iedereen een profielpagina met persoonlijke en zakelijke doelen, to do’s en prestaties tot op heden. Om interactie op gang te brengen, kunnen mensen elkaars doelen nomineren, worden polls uitgezet en kun je badges verdienen. Elk kwartaal worden er ook maatschappelijk doelen genomineerd. Het mvo-doel met de meeste likes ontvangt een bijdrage en komt in de spotlights. Via allerlei middelen als posters, placemats en tv-schermen worden doelen en behaalde prestaties en resultaten uitvergroot.

In het boek ‘De Circel’ van Dave Eggers wordt een volledige transparante wereld geschetst. Zover gaat het hopelijk niet komen. Tegelijkertijd vraagt deze tijd om nieuwe impulsen en nieuwe energie, zoals in de hierboven beschreven case. Denk je daar anders over? Of ken je inspirerende en vernieuwende voorbeelden uit je eigen werkomgeving? Ik hoor het graag!