Terug
Nieuws

PR is als een huwelijk

Een dag uit het leven van Nicolette, PR-strateeg van ons B2B PR-bureau Procomm.

Dagelijks kom ik tal van onderzoeken tegen binnen ons werkgebied. Zo ook een interessant onderzoek door Marcommit recentelijk gepubliceerd in Adformatie. Uit dit onderzoek komt naar voren dat communicatieprofessionals pr steeds belangrijker vinden. Echter, dat slechts 21% van ‘communicatie’ pr strategisch inzet.

Een opvallende uitkomst, omdat volgens het onderzoek deze professionals wel een groeiend geloof hebben in de waarde van pr en de discipline huns inziens steeds belangrijker wordt. Dus waarom handelt een groot deel er dan niet naar is een logische vraag die hieruit voortkomt. Hier kom ik zo bij je op terug.

Verder laat het onderzoek zien wat de meest gebruikte pr-technieken zijn onder de ondervraagden. En wat de gangbare manier van zaken is wat pr betreft. Ook wordt de waarde van specifiek het middel persbericht ter discussie gesteld. En wordt er gesproken over het feit of de deelnemers liever pr-matig online of offline scoren.

Kortom: spreken we hier van een gemiste kans?

Als specialistisch B2B pr-adviseurs ervaren wij momenteel inderdaad een groeiende vraag naar public relations. Belangrijk hierbij is om op 1 lijn te zitten met de klant wat pr wel, maar ook vooral niet kan bewerkstelligen. Dit begint bij de definitie van pr. Public relations kent namelijk tal van definities. Als bureau focussen wij ons op media relaties en specifiek het genereren van free publicity.

Het bedrijven van pr is als een huwelijk, het vraagt om toewijding én een investering van tijd en energie en vooral goed luisteren. Als je vandaag iemand in de kroeg ontmoet, ben je niet morgen opeens verloofd, overmorgen getrouwd en bij wijze van de dag erna gescheiden. Het succes van het genereren van free publicity zit in lange termijn kunnen denken en zodanig investeren.Dat betekent ook nieuws boven commercie kunnen én durven stellen. Dit klinkt eenvoudig, maar is voor veel van onze klanten toch behoorlijk wennen in het begin. Veel opdrachtgevers handelen uit nature vanuit wat zij graag over de bühne willen brengen. Het optimaal ontzorgen van journalisten door naadloos aan te sluiten op de redactionele criteria vraagt om een andere mindset. Om nieuws geplaatst te krijgen, is daarnaast het hebben van een persoonlijk netwerk hebben van journalisten onontbeerlijk. Kortom: durf die journalist boven jezelf te stellen als opdrachtgever.

En begin bij het begin. Succesvol inzetten van pr, begint bij het verhaal wat schuilgaat in de organisatie. Dit verhaal bevat een hoop waardevolle content. Een berg aan content waarvan slechts een gedeelte bruikbaar is voor free publicity. Durf hier ook keuzes in te maken. Claim het nieuws structureel (zonder jezelf op de schouders te kloppen), maar laat de beoogde en vaak betrokken doelgroepen het verhaal beetje bij beetje vanuit hun perspectief vertellen.

En of dit bijvoorbeeld aan de hand van een persbericht, pr-project of -trendverhaal is, of wat bij complexe pr-vraagstukken in B2B ook vaak gebeurt het inzetten van whitepapers of rondetafelconferenties, dat zijn vragen die pas later van belang en aan de orde zijn.

Het is daarbij belangrijk om voor structuur en regelmaat te zorgen. Door proactief sturing te geven aan wat jij wil dat mensen over je horen, zien en lezen. Hou hierbij wel in het achterhoofd dat je altijd te maken hebt met journalistieke vrijheid.

Aanvullend gaat het om de inhoud van de gegenereerde pr-publicaties, zowel online maar ook zeker offline. Wat ik hiermee bedoel dat het verleidelijk en ook begrijpelijk is om te beredeneren hoeveel publicaties je als organisatie scoort. Maar, en eigenlijk specifiek in pr gaat op dat het om kwaliteit boven kwantiteit gaat.

En eerlijkheidshalve, het genereren van free publicity is niet een op zichzelf staand kanaal. De crux is om pr slim in te zetten op een manier waarmee je synergie beoogt. Als je dit doet, dan zul je merken dat je structureel rendement behaalt.

Benieuwd wat een structurele pr-aanpak voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op: Nicolette de Beer, nicolette@procomm.nl. Procomm is het specialistische B2B pr-bureau van Admix.