Terug
Artikelen
Hans de Gram

Blog over bloggen

GOU0001 Advertentie AD inhaker Sparta v4.indd

Zo schrijf je een goed blog
Hoe schrijf je nu een interessant, leesbaar en aantrekkelijk blog? In mijn vorige blog gaf ik je de eerste 5 tips, hier volgen tips 6 t/m 10.

6. Activeer op tijd je ABS
Vroeg of laat krijg je er mee te maken: het writers block. Je cursor knippert verwachtingsvol maar de woorden komen niet. Blijf niet vechten maar activeer je ABS; AntischrijversBlokkeerSysteem: laat je blog voor wat ‘ie is en ga even wat anders doen. Maak je hoofd leeg en je zult ontdekken dat dankzij je frisse blik en nieuwe energie de woorden alsnog komen.

7. Meidt taalvauten
Spel- en taalfouten in je blog doen afbreuk aan de geloofwaardigheid van jou als blogger en van je organisatie. Verzeker jezelf dus dat de d’tjes en t’jes kloppen. Vaar niet blind op je spellingcontrole want die corrigeert niet alle fouten. Onder ‘Het is gebeurt’ of ‘het gebeurd nu’ zullen bijvoorbeeld geen rode kringeltjes verschijnen, terwijl ze wel fout zijn. Schrijf actief in plaats van passief, dat brengt vaart in je verhaal. Maak van ‘Het gebouw werd door de architect ontworpen’ eens ‘De architect ontwierp het gebouw’. Ten slotte een tip: let ook eens op onnodige spaties. Ze kunnen namelijk de betekenis van woordcombinaties veranderen.

8. Denk als een tijdschrift
Net als magazines in het tijdschriftenrek concurreer je met een heleboel andere bloggers om de aandacht van je klanten en prospects. Wees daarom zo onderscheidend mogelijk, zowel qua inhoud als vorm. Probeer op beide fronten creatief te zijn. Maak je kop prikkelend en intro teasend. En illustreer je blog met mooie, inspirerende, en grappige beelden en/of video’s. Varieer met genres want verandering van spijs doet eten. Schrijf bijvoorbeeld eens een reportage of Q&A in plaats van een ‘standaard’ artikel.

9. Vuur je seinpistolen af
Je blog is als een eenzame drenkeling op een donkere zee. Geen reddingsteam dat hem opmerkt totdat hij zijn seinpistool afvuurt. Met andere woorden: vertel je doelgroep met een ‘big bang’ dat je blog bestaat! Zet social media in om je blog bij een zo groot mogelijk publiek onder de aandacht te brengen. Plaats jouw posts bij voorkeur in je eigen netwerk en vraag collega’s je post te delen. Eén-op-één-communicatie met klanten en prospects leidt namelijk tot betere klantbinding. Uiteraard zorg je ook dat zoekmachines je blog vinden door die SEO te maken.

10. Oefening baart kunst
Niet voor niets een cliché (een overbekende waarheid). Blijf schrijven en schaven en je zult zien dat je er beter in wordt. Veel succes met bloggen en vergeet niet de Checklist bloggen te gebruiken.

Wil je hulp bij het maken van (blog)content, neem dan contact op met Dick de Zwart: dick@admix.nl / 010 – 270 75 75.