Spil zijn in de energietransitie
door je verbindende rol zichtbaar te maken

 

Visser & Smit Hanab

Visser & Smit Hanab bestaat 150 jaar. Al anderhalve eeuw schrijft het bouwconcern uit Papendrecht geschiedenis met de aanleg van cruciale infrastructuur voor water, gas en elektriciteit. En nog steeds schuwt het bedrijf de uitdaging niet om baanbrekende projecten aan te nemen die het uiterste vragen van mens en machine. Van horizontaal gestuurde boringen door granieten rotsformaties tot de aansluiting van offshore windparken op volle zee.

Admix diensten

  • Conceptontwikkeling
  • Brandstory
  • Communicatiemiddelen
  • Online activatie
  • Web development
  • Video productie

Ambitie

De aansluiting met grote spelers in de inframarkt versterken

Nederland staat voor belangrijke infrastructurele uitdagingen op het gebied van bijvoorbeeld de energietransitie, watermanagement en datacommunicatie. Visser & Smit Hanab heeft de ambitie om hierbij een grotere verbindende rol te spelen. Niet alleen door pijpleidingen en kabels aan te leggen, maar vooral ook door netbeheerders, energieleveranciers en andere marktpartijen bij elkaar te brengen en nieuwe samenwerkingen te initiëren.

Uitdaging

Resultaten uit het verleden relevant maken voor de toekomst 

Visser & Smit Hanab wil het 150-jarig jubileum aangrijpen om de eigen ambities een stevige impuls te geven. Een perfect momentum om enerzijds trots te creëren bij (oud-)medewerkers en stakeholders, en anderzijds ketenpartners en (toekomstige) opdrachtgevers te bevestigen in hun vertrouwen. Uitdaging: hoe maak je een succesvol trackrecord van 150 jaar bouwen relevant voor de uitdagingen van morgen? En hoe voorkom je dat het tonen van innovatiekracht en ondernemerslef afbreuk doet aan je reputatie als solide, betrouwbare partner? 

Aanpak

Verhalen met elkaar verbinden

Tijdens onze duik in de historie van Visser & Smit Hanab werd al snel duidelijk dat het bedrijf een grote pioniersrol heeft gespeeld bij alle belangrijke infrastructurele veranderingen in Nederland. Van de bouw van de eerste watertorens tot de aanleg van de eerste distributieleidingen voor aardgas. Bij al deze verhalen ontdekten we inspirerende parallellen en verrassende links naar de bewegingen van nu. Bijvoorbeeld de snelle aansluiting van Nederland op aardgas in de vorige eeuw versus de omgekeerde aardgastransitie waar we vandaag voor staan. Door deze verhalen aan elkaar te verbinden, konden we zowel de betrouwbare als innovatieve kant van Visser & Smit Hanab laten zien.

De verbindende rol zichtbaar maken

Bijna alles wat Visser & Smit Hanab doet, onttrekt zich aan het oog van het publiek. Pijpleidingen en kabels liggen nu eenmaal vaak onder de grond of in het water. Wij hebben deze verbindingen letterlijk op de kaart gezet door ze zichtbaar te maken op satellietfoto’s en te laten fungeren als oranje draad van onze verhalen. Hiermee werd de enorme betekenis van Visser & Smit Hanab voor onze infrastructuur in één oogopslag duidelijk. 

Aftrappen met trots én visie

Ook bij de kick-off van de jubileumcampagne was de uitdaging om het terugblikken en vooruitkijken aan elkaar te verbinden. Dit deden we door naar relaties en stakeholders de landkaart met alle indrukwekkende verbindingen op posterformaat te sturen, om zo trots en vertrouwen te versterken. En naar een select gezelschap topmensen uit de inframarkt verzorgden we een uitnodiging voor een culinair tafelgesprek waarin Jort Kelder in de rol van tafelheer bijzondere verbindingen legde tussen de expertises, ambities, visies en uitdagingen van de verschillende gasten.

Waardevolle content vanuit elk perspectief

Om de doelgroep de verhalen in te trekken maakten we gebruik van verschillende invalshoeken als trigger, zoals de autoriteit van de vertellers, inspirerende facts & figures en de bijzondere verbinding die in elke film centraal staat. Via banners, socials en e-mailings genereerden we zo traffic naar het jubileumplatform. En omdat online een vluchtig medium is en de verhalen toch een vorm van eeuwigheidswaarde hebben, hebben we ze ook uitgeschreven en gebundeld in een luxe bewaarboek voor relaties en eigen medewerkers.

Als serie uitbrengen

We verwerkten deze ‘bijzondere verbindingen’ in een inspirerende docuserie waarin eigen medewerkers, oudgedienden en prominente relaties hun verhaal vertellen. De video’s brachten we gefaseerd uit, om zo de aandacht van de doelgroep het hele jubileumjaar vast te kunnen houden. Ook ontwikkelden we een speciaal online jubileumplatform waarop de films, achtergrondinformatie en bio’s van de vertellers te vinden zijn.

Deze mensen
weten alles
over deze case