Terug
Hans tipt: Inspiratie van een contentspecialist
Artikelen
Hans de Gram

Inspiratie van een contentspecialist

GOU0001 Advertentie AD inhaker Sparta v4.indd

Zo schrijf je een goed blog
Een succesvolle klantcase, dat innovatieve nieuwe product, die gewonnen prijs voor beste klantervaring. Allemaal voer voor een blog op je site. Maar hoe schrijf je nu een interessant, leesbaar en aantrekkelijk blog? Ik geef je graaf de eerste 5 van de 10 tips.

1. Content is King Klant is Koning
Content is king? Je klánt is koning! De essentie van (blog)content is immers dat je informatie biedt die aansluit op de behoefte van klanten. Bedenk bijvoorbeeld hoe je nieuwe product jouw klanten en prospects kan helpen. Begin het verhaal met hun uitdaging en eindig met jouw oplossing. Ook in een klantcase is de uitdaging van de klant het vertrekpunt en is jouw product of dienst de oplossing. Kortom, als blogger bepaal je dus zelf wat je vertelt, maar de doelgroep is bepalend voor hoe je dat verhaal vertelt.

2. Durf te kiezen
Een van de valkuilen van bloggen is te veel willen vertellen. Maar in ‘geschreeuw’ gaat de boodschap verloren. Dit voorkom je door te focussen op een centrale boodschap. Tip 1 helpt je hier al bij. Beschrijf bijvoorbeeld niet alle usp’s van je nieuwe product maar licht er één of enkele uit die écht relevant zijn voor je doelgroepen. Een vraag die kan helpen om te focussen is: wat wil je dat je doelgroep in elk geval heeft onthouden nadat hij je blog heeft gelezen? Kun je toch niet kiezen? Knip je verhaal dan op in een serie blogs.

3. Wees een Hollandse meester
Schrijven is als schilderen. Eerst maak je een houtkoolschets waarna je het schilderij laag voor laag opzet met verf. Schrijven werkt net zo: schets je verhaal in een paar thema’s en zet deze in een logische volgorde onder elkaar. Werk de thema’s uit in alinea’s. Eerst grof, zonder dat je bijvoorbeeld al let op de precieze formulering. Tip: schrijf in eenvoudige woorden (Jip en Janneke-taal) op wat je wilt zeggen. Heb je je alinea’s staan, zet dan de puntjes op de i. Wees creatief, net als een schilder: maak je formulering mooier en probeer beeldend te schrijven (bijv. de schrijver als Hollandse meester) want ‘plaatjes’ beklijven beter dan woorden.

4. Cut the crap: kill you darlings
Schrijven is schrappen, aldus schrijver Willem Elschot. Heb je je blog staan, lees hem dan eens goed door en probeer alle onnodige informatie er uit te schrappen. Tip: wees genadeloos voor jezelf. Kill your darlings – je prachtige taalvondsten – als die niets anders toevoegen dan het etaleren van je gouden pen. Het gaat immers niet om jou maar om de lezer! Kun je niet hard genoeg zijn voor jezelf, vraag dan een kritische collega eens met een rode pen door je artikel te gaan. Kan pijnlijk zijn, maar geloof me, het komt het resultaat ten goede.

5. Vertel het tante Corrie
Houd het simpel, misschien wel de grootste uitdaging voor bloggers. Dat jij begrijpt wat je schrijft, betekent namelijk niet per se dat jouw lezer je begrijpt. Die lezer is niet alleen die ene klant die jij in je hoofd hebt. Ook collega’s, nieuwe medewerkers, journalisten en andere stakeholders zijn potentiële lezers. Zij hebben waarschijnlijk minder voorkennis dan een klant en daar moet je rekening mee houden: leg jargon uit of omschrijf het, geef voorbeelden. Soms helpt het iemand in gedachten te nemen die niets van de materie weet, bijvoorbeeld je tante Corrie. Hoe zou je haar je verhaal vertellen?

Het vervolg
Nuttig? Dit waren de eerste 5 van 10 tips. De volgende 5 licht ik mijn volgende blog verder toe. Hou dus admix.nl in de gaten.
Ga je alvast aan de slag, gebruik dan de Checklist bloggen.

Heb je hulp of advies nodig bij het produceren van (blog)content?
Mail of bel contentstrateeg Dick de Zwart 010 – 270 75 75